Verbouwing Bib verdeelt gemeenteraad

Op 8 april 2014

“Hoe zit het nu met de verbouwing?”, vroeg Van Hove. “Er worden al vijf jaar plannen gemaakt die al veel geld hebben gekost, maar er gebeurt niks.” Cindy Verschueren ging in het huis aan huis blad van CD&V nog een stap verder. “Ondanks het geld dat hieraan al werd gespendeerd, werden de plannen door het college bij het oud papier gegooid. De plannen zouden te duur uitvallen. Nochtans dringt de verbouwing  zich op. Vooral de toegankelijkheid moet worden aangepakt. Maar voor de komende vijf jaar heeft het college geen cent voorzien om in de bib te investeren”, vindt ze. Schepen van Cultuur Eddy Soete- wey (N-VA) reageerde boos. “Het college heeft in de begroting 2014-2019  1.650.000 euro voorzien voor een vernieuwde bib. Op de commissie Financiën van 6 januari en op de gemeente- raad van 7 januari werd dit toegelicht en Mevrouw Verschueren was telkens aanwezig. Ik begrijp dan ook niet dat CD&V durft te publiceren dat er ‘geen cent voorzien is om te investeren in de bib’. Dit is manifest onwaar.” Ondertussen veranderen de ope- ningstijden. Fractieleider Freddy Vermeiren van Sp.a-Groen hekelde dat de bib minder lang open is, maar Soetewey sprak hem tegen. “In vergelijking met Aartselaar, Boom, Rumst, Schelle en Hemiksem was de bib van Niel het meest open. Maar een studie van de aantal ontleningen per uur toonde aan dat er op sommige uren nauwelijks bezoekers of ontleningen waren. Die uren zijn nu geschrapt. We behouden twee avondopeningen tot 20u en een op zaterdag tot 13u. Enkel op donderdag zal de bibliotheek gesloten zijn voor het publiek. De schoolbezoeken lopen alle school- dagen gewoon door.” PVR

De openingstijden sinds 1 april: maandag 14u-20u, dinsdag 15u-18u, woensdag 14u-20u. Donderdag geslo- ten. Vrijdag 15u-18u, zaterdag 10u-13u.
Niel