Niel start proefproject tegen lege brooddozen op school

Op 27 mei 2022, over deze onderwerpen: Gezondheid en veiligheid, Jeugd en sport, Onderwijs

In Niel zetten ze een proefproject op poten om de lege brooddozenproblematiek op school aan te pakken. Na een bevraging in de drie basisscholen gaan ze de kinderen die er nood aan hebben elke maandag een lunchpakket aanbieden.

Het is heel belangrijk dat kinderen ’s middags evenwichtig en voedzaam eten. Scholen worden echter meer en meer geconfronteerd met een problematiek waarbij kinderen naar school komen met een (quasi) lege brooddoos. Het lokaal bestuur gaat daarom over tot actie. Elke maandag gaan ze de kinderen die er nood aan hebben een lunchpakket met bruin brood en gezond beleg voorschotelen.

“Hiervoor hebben we eerst een bevraging gedaan bij de drie basisscholen”, vertelt schepen van Onderwijs Eddy Soetewey (N-VA) die samen met schepen voor Armoedebestrijding Anne Troch (Open Vld) het project de voorbije maanden heeft voorbereid. “In totaal gaat het om 26 kinderen. Om de lunchpakketten te bereiden, schakelen we een vrijwilliger in. We organiseren dit proefproject tot het einde van het schooljaar om tijdens de zomervakantie de balans op te maken en te evalueren.”

Enkele weken geleden organiseerden de afdelingen van Vooruit Rupelstreek in Niel, los daarvan, ook al een hackaton rond deze problematiek om te brainstormen en ideeën naar voren te brengen. “Als er ideeën zijn die we in onze evaluatie kunnen meenemen, zijn die zeker welkom”, zegt schepen Soetewey.

Meer informatie:

Eddy Soetewey