Huis van het Kind Niel ontwikkelt fotoboeken voor instappertjes

Op 16 maart 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

Om kleuters zo goed als mogelijk voor te bereiden op hun eerste schooldag, ontwikkelde het Huis van het Kind Niel twee fotoboeken – eentje voor elke kleuterschool in de gemeente – waarin het figuurtje Mo de kinderen rondleidt in de scholen (Sint-Hubertusschool en GO! De Parel) aan de hand van foto’s.

De fotoboeken worden ter beschikking gesteld van onthaalouders, kinderopvanginitiatieven en scholen maar kunnen ook ontleend worden in de bibliotheek of bij het Huis van Het Kind Niel.

Het idee voor deze fotoboeken ontstond op een workshop met onder meer onthaalouders, kinderbegeleiders en zorgcoördinatoren dat het Huis van Het Kind organiseerde in kader van het project “Trampoline”. Met dit initiatief van de Provincie Antwerpen willen de partners alle kinderen alle kansen voor een sterke toekomst bieden. Eén van de speerpunten is “warme transities”, ofwel grote overgangen in het leven van jonge kinderen zorgzaam omkaderen.

Onderwijsschepen Eddy Soetewey: "Goed begonnen is half gewonnen en daarom willen we iedereen de kans geven om de kleutertjes zo goed mogelijk voor te bereiden op hun eerste schooldag. We vonden het ook nodig om een fotoboek per kleuterschool te ontwikkelen om zoveel mogelijk herkenningspunten mee te geven. Hopelijk kunnen we zo heel wat wenende gezichtjes voorkomen."