Historisch Van Peteghem-orgel wordt gerestaureerd

Op 9 februari 2023, over deze onderwerpen: Cultuur, Erfgoed

In de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk is er de komende maanden geen orgelmuziek meer te horen. Het historische Van Peteghem-orgel, bijna 250 jaar oud, krijgt een verjongingskuur. De restauratie neemt nog het grootste deel van 2023 in beslag.

Het orgel werd in 1779 gebouwd door Egidius-Franciscus van Peteghem, van de Vlaamse orgelbouwersdynastie Van Peteghem. Vier generaties lang drukte de familie in de 18de en 19de eeuw zijn stempel op de orgelbouw in de Zuidelijke Lage Landen. Het historische instrument is dan ook beschermd als onroerend erfgoed.

Maar door de tand des tijds was het orgel in slechte staat geraakt. “Lekkages, verteerde onderdelen, vuil en ingezakt pijpwerk maakten het spelen steeds moeilijker. Bepaalde noten waren zelfs niet meer haalbaar”, vertelt schepen van Erfgoed Eddy Soetewey (N-VA).

Met de steun van de Vlaamse overheid wordt het orgel nu onder handen genomen. “Vanwege de subsidies heeft het dossier iets langer op zich laten wachten, maar we zijn blij dat we met deze steun de restauratie nu kunnen aanpakken”, zegt de schepen. “Niet alleen voor de organisten, maar ook voor de leerlingen van de academie Hemiksem-Schelle-Niel die het orgel al gebruikten. Ze gaan nog meer en beter kunnen oefenen. We willen het ook meer gaan gebruiken voor orgelconcerten.”