Bestelwagens mogen niet meer parkeren aan school in Ridder Berthoutlaan

Op 18 november 2022, over deze onderwerpen: Gezondheid en veiligheid, Onderwijs

Bestelwagens mogen niet meer parkeren aan school in Ridder Berthoutlaan: “Ze belemmeren zicht op aankomend verkeer”

Het gemeentebestuur wil een parkeerverbod voor +2,5 ton invoeren in de Ridder Berthoutlaan tussen de Schuttershof- en de Vrijheidsstraat. Dat moet het al een heel stuk veiliger maken om de dwarsparkeerplaatsen uit te rijden. “Momenteel ontstaan er daar vlak voor en na schooltijd te veel onveilige situaties”, klinkt het. Er wordt ook gedacht over infrastructurele ingrepen om de zone 30 af te dwingen.

Vlak voor en na schooltijd heerst er steeds een grote drukte in de omgeving van GO! basisschool De Parel. Vooral in de Ridder Berthoutlaan, een straat met heel wat dwarsparkeerplaatsen, kunnen er zich dan gevaarlijke taferelen voordoen. “Dat is zeker het geval wanneer chauffeurs hun parkeerplaats uitrijden”, zegt schepen van Onderwijs Eddy Soetewey (N-VA). “Als je pal naast een bestelwagen staat geparkeerd, heb je vaak amper zicht op het aankomende verkeer. Daarom willen we in de Ridder Berthoutlaan tussen de Schuttershofstraat en de Vrijheidsstraat een parkeerverbod invoeren voor +2,5 ton.”

Extra toezicht

“We doen dat meteen aan beide zijden van de straat”, vult schepen van Mobiliteit Steven Mattheus (Open Vld) aan. “Ook al zijn die dwarsparkings er aan de andere zijde niet. Maar we zien dat er zich ook aan de zebrapaden gevaarlijke situaties kunnen voordoen en dat ook daar het zicht soms belemmerd wordt. Daarom - en ook voor de eenduidigheid naar de bestelwagens toe - geldt het verbod aan beide zijden. De wijkagent zal hier aan het begin en einde van de schooldag extra toezicht op houden. Bij fout geparkeerde wagens kan de GAS-ambtenaar optreden.”

Asverschuivingen

Het parkeerverbod komt aan bod op de gemeenteraad van deze maand, maar het gemeentebestuur denkt ook al verder vooruit. “Lang niet elke chauffeur houdt zich aan de zone 30 die in de Ridder Berthoutlaan van kracht is”, beseft Eddy Soetewey (N-VA). “We willen de snelheidslimiet dus ook gaan afdwingen met infrastructurele ingrepen, bijvoorbeeld met versmallingen of asverschuivingen. Onze technische dienst is daar momenteel rond aan het werken. Daarnaast zal er vanuit de school remediërend gewerkt worden en zal er een fietspromoweek worden ingericht. Hopelijk kan daardoor het aantal wagens in de buurt afnemen.”

Schoolstraat

Intussen werd ook een verlenging van de schoolstraat in de Dorpsstraat goedgekeurd. “In overleg met de directie, de politie en de mobiliteitsdeskundigen hebben we beslist de schoolstraat nog tot het einde van dit schooljaar te verlengen”, aldus Soetewey. “Zeker met de werken die er momenteel plaatsvinden in de Dorpsstraat (aan het voormalige Den Tighel, red.) was er hierrond eensgezindheid. Na dit schooljaar zullen we de situatie opnieuw bekijken. Of de schoolstraat definitief zou kunnen worden ingevoerd? Ik geloof daar sterk in, maar ik beslis daar natuurlijk niet alleen over.”

Donkere dagen

Oppositiepartij Vooruit-Groen, dat de afgelopen maanden regelmatig de verkeersveiligheid in de schoolomgeving ter sprake bracht op de gemeenteraad, is alvast tevreden met de maatregelen, maar ijvert voor meer spoed. “De donkere dagen komen eraan, dus hoe sneller hoe liever”, zegt fractieleider Chris Ceuppens. “Het is goed dat we inzetten op parkeerbeleid, maar we moeten ook kijken naar een andere oplossing voor de ontsluiting van de Ridder Berthoutlaan”, oppert Dorien Deckers. “Eventueel kan de Schuttershofstraat veranderd worden van rijrichting?”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is