Natuurhuis De Paardenstal heeft vernieuwde gevels en dak

Op 25 oktober 2017

De eerste fase van de renovatie van het Natuurhuis De Paardenstal - een van de laatste restanten van de ooit alomtegenwoordige steenbakkerijnijverheid in de streek - is voltooid.

Sinds eind juni werd er druk gewerkt aan de renovatie en restauratie van het Natuurhuis De Paardenstal in de Boomsestraat. Intussen is de eerste fase van de werken, op enkele details na, voltooid. “Zo werden twee van de drie dakkapellen hermetseld en werden er drie nieuwe trekijzers in de dakkapellen geplaatst”, zegt schepen van Erfgoed Tom Caluwaerts (N-VA). “Een deel van de achtermuur werd ook opnieuw opgemetst, vooraleer een nieuwe dekplaat en dakgoot werden geplaatst. Het dak werd voorzien van een onderdak en een deel van het dakgebinte werd vervangen.”

Volgend jaar staan er verdere onderhoudswerken op het programma. “Samen met Regionaal Landschap Rivierenland en met de hulp van de Provincie Antwerpen zal de omgeving verder verfraaid worden door de aanleg van een pad en het herstel van de talud en de tunnelboog naast de paardenstal”, vervolgt Caluwaerts. “Bij de verfraaiing van de omgeving wordt ook samengewerkt met de afdeling hout van het Technisch Atheneum Den Biezerd, die een nieuwe ‘leuzze’ (droogloods, red.) zal maken voor de bezoekers van De Paardenstal. Het uitzicht van de site zal dus tegen de zomervakantie 2018 nog een aantal verbeteringen ondergaan, klaar voor een beter begrip en beleving van de hele omgeving.” (BCOR)

Bron: HLN

Foto: © Foto De Freine Schepen van Erfgoed Tom Caluwaerts (zittend links) en enkele mensen van Natuurpunt Rupelstreek aan Natuurhuis De Paardenstal.