N-VA gunt glimp van verkiezingslijst

Op 5 juli 2017, over deze onderwerpen: Verkiezingen

N-VA Niel schreef dinsdag een persconferentie uit en lichtte alvast een tipje van de sluier op voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Stefan Verbeeck wordt lijsttrekker en Eddy Soetewey lijstduwer.

In tegenstelling tot de verkiezing van 2012 hebben Stefan ­Verbeeck en Eddy Soetewey de rollen omgedraaid. In 2012 trok Eddy Soetewey de lijst en Stefan ­Verbeeck duwde hem. Het duo werd op de persconferentie van N-VA Niel geflankeerd door Sophie De Wit (burgemeester van Aartselaar) en Koen Metsu (burgemeester van Edegem). De Wit is meter van N-VA Niel en Metsu heeft roots in de Rupelgemeente.

Stefan Verbeeck, een doctor in de wetenschappen, is de medestichter van N-VA Niel.

“Ik had nooit gedacht in de politiek terecht te komen”, lacht de 43-jarige Nielenaar. “Mijn zoon voetbalde met de zoon van ­Benjamin Mouton, die chauffeur was bij minister Philippe Muyters. Mouton polste me of ik er iets voor voelde om in Niel mee een N-VA-fractie op poten te zetten. Philippe Muyters ging ons steunen en meteen was de trein vertrokken. Wie had verwacht dat we bij ons debuut de tweede grootste partij zouden worden, vijf zetels zouden binnenhalen en zelfs mee gingen besturen.”

De Pirre

Een nieuweling in het bestuur van N-VA is Pierre Mampaey. De Pirre, zoals hij wordt genoemd, is door iedereen in Niel gekend en hijzelf kent dan ook iedere Nielenaar. De partij zal aan hem alleszins een harde werker hebben. “Ze hebben me tot materiaalmeester gebombardeerd”, grapt Mampaey.

Overstap van Vlaams Belang

Al lang doen geruchten de ronde dat Bart Van Hove, de stichter van het Vlaams Belang in Niel, zou overstappen naar N-VA.

“Er zijn wel volop gesprekken aan de gang en op vele punten zitten we op dezelfde golflengte”, reageert Stefan Verbeeck. “Maar er is nog niets beslist. Het blijft voorlopig bij gesprekken.”

(GVA: http://www.gva.be/cnt/dmf20170704_02957372/n-va-gunt-glimp-van-verkiezingslijst)