Culturele samenwerking met Hemiksem en Schelle

Op 8 oktober 2017, over deze onderwerpen: Cultuur

Niel is officieel toegetreden tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband Ivebica, met Hemiksem en Schelle. Cultuurbeleid, bibliotheek en muziekacademie komen samen onder één koepel.

Tijdens een algemene vergadering donderdagavond werd de samenwerking officieel gemaakt en de nieuw samengestelde raad van bestuur voorgesteld. “Het is een uniek voorbeeld in Vlaanderen waarbij drie gemeenten hun drie grote culturele beleidsdomeinen onder gemeenschappelijk beheer samenbrengen”, zegt voorzitter François Boddaert.

Zo wordt vanaf 2018 de bibliotheek van Niel geïntegreerd en worden de gebruikers zowel lid van de bib in Hemiksem als van de bib in Niel. Dit breidt het aanbod gevoelig uit. Op termijn is het bovendien de bedoeling de hoofdbibliotheek in de zuidvleugel van de Sint-Bernardusabdij te vestigen en deze meer uit te bouwen als een ontmoetingsplaats voor diverse doelgroepen en alle leeftijden. Het beleid van de Academie voor Muziek en Woord wordt vanaf 2018 in twee fasen aan Ivebica overgedragen. Ook voor het cultureel aanbod, waarvoor de programmatie voor 2018 nog afzonderlijk voor Niel en Hemiksem-Schelle werd vastgelegd, wordt naar een verdere bundeling gestreefd. Voor de activiteiten zal vanaf 2018 online reserveren mogelijk zijn.

Met de toetreding van Niel werd onze schepen Eddy Soetewey aan de raad van bestuur toegevoegd.

BRON: GVA 07/10/2017